2016. január 11., hétfő

MLM, mint legális üzleti forma (első rész)

Mi is az MLM? 

A multi-level marketing (MLM) vagy más néven network marketing egy értékesítési vállalkozásforma. A vásárlásösztönző marketingformák egy világszerte elterjedt változata. Nevezik többszintű értékesítésnek vagy hálózati kereskedelemnek is. 

A MLM rendszer lényege, hogy az értékesítés a vállalattal alvállalkozói szerződésben lévő értékesítők vagy hálózatépítők által történik, személyes fogyasztás, illetve az ismerősök felé történő ajánlás által. Az értékesítést lényegében a független termékforgalmazókból álló, többszintű érdekeltségi viszonyok alapján épülő hálózat végzi, mely a terméket vagy szolgáltatást közvetlenül, direkt módon juttatja el a fogyasztókhoz.
  • Az MLM alapötletét az a felismerés adja, hogy egy termék elégedett fogyasztója a terméket feltehetően továbbajánlja, s így ő maga személyesen, közvetlenül részt vesz az értékesítésben.
  • Ez alapján, mint ajánlót az általa „értékesített" termékek után bizonyos javadalmazás illeti meg.
  • Amennyiben az ő vásárlója a saját vásárlás nyomán a terméket ismételten sikeresen továbbajánlja, s ebből következően újra vásárlás és fogyasztás történik, a továbbajánló személyeket jutalék illeti meg, és az eredeti ajánló ebből a jutalékból is jutalékrészesedést kap.

Az MLM kialakulása
 
Az első, ilyen alapokon nyugvó szervezetet - Peter Clothier: Kulcs a kezedben Multi-Level Marketing című könyve szerint - „feltehetően William Casselberry és Lee Mytinger hozták létre, 1934-től a California Vitamin Company és a Nutrilite XX Vitamins termékeit árusították. Azért, hogy kereskedőiket anyagilag ösztönözhessék - így növelve a vállalat forgalmát -, új tagokat vonjanak be és egyre több üzletkötőt képezzenek ki, 1941-ben létrehozták a C&M marketingtervet. Ennek alapján a kereskedők 3%-os extra jutalékot kaptak az általuk személyesen csatlakoztatott tagok után."

1975-ben az Amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság beperelte a legnagyobb MLM céget, az Amwayt illegális piramisjáték vádjával. 1979-ben a bíróság az Amway-re kedvező ítéletet hozott. Ettől kezdve definiálták a legális hálózati marketing kritériumait, és azt, hogy miben különbözik az illegális piramisjátéktól.
A bírósági végzés szerint a legális hálózati kereskedelem három fő szempontja a következő:
  • az áru visszavásárlása 90%-os áron, ha a vevő meggondolja magát,
  • a résztvevők havonta legalább 10 vásárlót látnak el személyesen,
  • a 70%-os szabály: ellenőrizni kell, hogy a nagykereskedelmi áron beszerzett áruk 70%-át eladták vagy felhasználták, mielőtt újabb megrendelést adnak le a cég felé.

Az MLM jellemzői 

Az MLM-ben van valós termék, a hálózatba befolyt pénz mindig a termékek megvásárlásából keletkezik. Az újonnan beregisztrált tagok után semmilyen bónusz nem kerül kifizetésre! A termékek nélkül az MLM működésképtelenné válik, mivel megszűnik a forgalom. Ezzel szemben a pilótajáték vagy piramisjáték olyan hálózat, amelybe az újonnan belépett emberek belépési díját a korábbi tagok (a „piramisban" felette elhelyezkedő személyek) kapják meg.
A fogyasztásra szánt javakat független termékforgalmazók a végfelhasználóknak közvetlenül juttatják el, vagy közrejátszanak ebben a folyamatban. A termékforgalmazók törekednek arra is, hogy újabb tagokat csatlakoztassanak hálózatukhoz, így növelve hálózatuk forgalmát. 

A hálózat tagjainak jövedelme többféle:
  • Kiskereskedelmi árrés (egyes cégek ezt az „ügynöki" megítélés miatt csak korlátozottan teszik lehetővé): fogyasztói és nagykereskedelmi ár különbsége,
  • Jutalék: jutalékot a forgalmazó a saját maga által létrehozott csoport után kapja a vállalattól. Ennek a jutaléknak a mértékét a vállalat egy marketingtervben határozza meg, és alapját (bizonyos megkötésekkel) a létrehozott csoport által generált forgalom adja.

  
Csatlakozz és legyél egy sikeres MLM tagja!